الأربعاء، 28 ديسمبر 2011

المجلس والثعبان



دى مش ذم ولا مديح
ولا منى هيطلع تصريح
انا هحكى يا مصر حكايتك
وارسم رسمة للتوضيح
.......
دى حكاية وكان يا مكان
ست عجوزة ومن زمان
قاعدة فى بيتها ومش ملكاة
وراكب فوق راسها تعبان
.........
وفى يوم صحيت خلعت سنه
لما شافته بيرَكِب ابنه
قالت ده ما يحصل وازاى
هحمل انا اثمى مع اثمه؟
.........
كان التعبان ماسك ايدها
و شمالها خسرت تأييدها
كانت بتقطع فى الجسم
وكأنها ايده مش ايدها 
..........
بعتت ليمينها امسكى رأسه
مسكتها وكتمت انفاسه
وقالتلها يلا اخلصى واقطعى
قطع رقبته هو قصاصه
..........
لكن ايدها رفضت تقطع
استنت دكتورها هيسمع
وبعده يتم الكشف عليها
تقريره بعدها راح يطلع
..........
مش يمكن تعباننا برئ 
وتصرفنا ده يبقى جرئ
انا هفتح ايدى كمان عنه
هفرج عنه شوية ضيق
..........
لا يا إيدينى
ده طلع عينى
وقتل فيا حلم برئ
............
اوعى تسيبى عنه شويه
راح يقتلنى وماليش دية
من غير حتى ما يجرح إيده
وهيدفنى فى الزراعيه 
.............
الدكتور عمال بيأجل
ادفعى بقى كشفك مستعجل
ردت ايدى : وانا ليه ادفع
ما براحته حتى لو طول
............
سيبيه واهدى بلا هدة حيل
الكشف هيطلع بليل
ولو كان فعلا هو الجانى
ليكى جلدُه وكمان الديل
..............
بيتك محتاجهم بزيادة
وعليكى ديون فوق العادة
اوعى تقولى خلاص مش عايزة
بيتك راح يتباع للسادة
..............
روحت انا للدكتور ع الباب 
قولتله يلا اكشف ع الناب
قاللى انا اصلا مش فاضى
ماسك صندوق الانتخاب
.............
من سنة تقريبا دى حكايتك
وآخرها بيشدوا عبايتك
لكن مهما يقولوا ويعيدوا
لسه يا مصر بتعلى رايتك
AhmedSaleh89

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق